Arbeit Macht Frei - Arbete ger frihet. part 2

 
Börjar med denna bild igen, för detta var det första jag möttes av när jag kom till konsentrationslägret Auschwitz. 
 
Jag åkte till Polen egentligen endast för att besöka detta ställe. När jag egentligen bara hade detta endamål så ville jag göra det på riktigt och på bästa sätt. Så jag bokade en privat guidad tur på svenska. Bara för att vi dels skulle få slippa köa i flera timmar, men även för att vi skulle få vara själv och eventuellt kunna ställa de frågor som vi har och att kunna ta allt i vår egen takt då jag visste att det skulle bli en jobbig resa för oss, och framför allt för min farmor då hennes mamma  faktikst varit varit fånge där, närmare bestämt fånge Z-4517. 
 
Jag fick egentligen ångest så fort jag gick genom dessa grindar. Det höll på att bli en panikångestattack så fort jag gick genom. Men jag lyckades klara mig. 
 
 
Jag börjar med denna bild. Stängslet som ni ser sträcker sig runt hela konsentrationslägret. Enda gången som fångarna fick lämna lägret var när de skulle jobba utanför lägret. Innan de lämnade lägret så räknade man hur många som var i ledet, och så många som lämnade lägret var tvungen att komma tillbaka. Och som ni förmodligen vet var många av fångarna i dåligt skick, så det hände att det dog eller blev dödade under arbetet, detta betydde att de som fortfarande levde och skulle tillbaka till lägret var tvungen att bära tillbaka kropparna. 
 
 
Här har vi byggnaderna i Auschwits. Inte alls vad jag egentligen trott. Jag vet inte varför men jag trodde av någon anledning att det var träbarracker här också. Men detta var då dels konsentrationslägret med även ett administrativ centrum. Det fanns en hel del såna här hus, och vi fick gå in i några. Men i vissa delar av lägret så var det fotograferingsförbud, så jag kommer tyvärr inte kunna visa er allt som jag har sett där borta. 
 
 
Bland det första som vi möttes av när vi kom till Auschwitz var denna minnesstaty. I behållaren som ni ser uppe på detta stenblock så är det mänsklig aska, från fångar som har dött på lägret. Förstår ni att jag befinner mig då i ett rum var det finns mänsklig aska! Den tanken gjorde mig faktikst ganska illamående. 
 
I ett av blocken som man inte fick fota hade man samlat alla fångarnas tillhörigheter, det var skor, väskor, kläder verkligen ALLT som de hade med sig när dem blev lurade till lägret. Det värsta tyckte jag var att se alla barnsaker, att få se en sko som bara var några centimeter lång och veta att de har varit med om ett riktigt helvete. 
 
Något man också var sparat och valt att visa i museet var allt hår. Eller inte allt men MASSA hår. Och det var så himla hemskt och ganska äckligt faktikst. Men jag vill inte ens tänka tanken på hur förnedrad man måste ha känt sig iaf som kvinna när dom kommer och rakar av en håret. 
 
För att hoppa lite till min egen historia så gjorde ju detta att INGEN fick röra Hannas hår när hon kom till Sverige. Hennes hår för henne var heligt. 
 
 
Den här tavlan som jag hittade fick mig att börja gråta. Här står det alltså vitt på svart hur många som har varit fångar i Auschwitz. Och även om man får höra, jag får berättat för mig hur dessa fångar levde så kan man fortfarande inte ens tänka sig det. Dessa fångar blev behandlade så illa att jag vill faktikst inte ens tänka på det, jag får tårar i ögonen av att skriva detta inlägg just nu. 
 
 
Och här har vi en bild på skiten. Det som tog livet av så många människor. Pretaratet Zyklon B. Som användes i gaskammaren för att döda fångarna. 
 
"I augusti och september 1941 gjordes de första experimenten med gas – flera tåglaster med sovjetiska krigsfångar avrättades med Zyklon B-gas i huvudlägret i Auschwitz i Block nr 11. Några månader senare, i början av 1942, börjar man använda två provisoriska gaskamrar i Birkenau med kapacitet för cirka tusen personer. Offrens kroppar kastades i massgravar som sedan brändes. På våren 1943 ersätts de provisoriska gaskamrarna med fyra nybyggda gaskamrar med förbränningsugnar (krematorier). Dessa hade en kapacitet på 4 416 personer per dygn enligt officiella källor. Kapaciteten kunde ökas till 8 000 per dygn genom att kremeringstiden förkortades. Från och med 1942 mördades de flesta av lägrets offer genom gasning."
 
Block 11. 
 
Inne i lägret fanns ett hus, eller ett block som man kallade husen för som endast var till för tortyr. Det var block 11, här innte fick man inte fota alls, så jag har tyvärr inga bilder att visa er. Men det var bland det värsta jag någonsin sett i mitt liv. 
 
Det fanns bla. olika typer av celler, t ex mörkercellen, en cell som är helt kolsvart, man ser ingenting där inne, cellerna är inte stora! Endast några kvadratmeter och där inne satte man flera fångar, så många som fick plats egentligen och fick vara där några dagar. De som överlevde fick gå och jobba direkt när de kommit ut. 
 
Ett annat tortyr sätt dom hade där inne var ståcellerna. Dessa celler är 1 kvadratmeter, där ställde man fyra fångar och de skulle STÅ där. Antigen tills man dog, eller om man överlevde några dagar så fick de gå ut och jobba igen. 
 
 
En annan typ av tortyr eller detta var inte ens tortyr detta var ett dödsstraff som de hade. Dom hände alltså dig i din händer bakom ryggen. Vet inte riktigt om ni förstår hur jag menar. Men AJ! 
 
 
Här har vi då olika "Sovrum" som fanns inne i lägret. De fick sova på halm, antigen direkt på golvet eller så kunde de göra typ "madrasser". Man kan ju tänka sig att sängarna som finns är rena lyxen. Visst det är ändå en 80s säng. Grejen var bara att man skulle sova 3-4 pers i denna säng. Så man sov ju inte direkt bra. 
 
 
Här har vi också ett sovrum. Lite lyxigare än de förra. Dessa är sovrummet till en av vakterna. 
 
 
Här har vi toaletterna. HEMSKT! Det fanns varken papper eller något att tvätta sig med efter att de har uträttat sina behov. Vår guide berättade om en vakt, som hade otroligt maktbegär. Han var ju "snäll" för han lät sina fångar gå på toa efter varje måltid, MEN de hade 20-30 sekunder på sig, det spelade ingen roll om de var klara eller inte de skulle upp från toaletten och om de inte kunde avsluta, då blev de dödade. 
 
 
Här har vi då tvättrummet, här hade fångarna möjlighet att tvätta av sig. Med kallt vatten, det var de. Ingen tvål, ingen handduk eller något sånt. Utan de fick snabbt egentligen tvätta sig under armarna. 
 
 
 
Här inne har vi det värsta. Här är gaskammaren. Den enda som finns kvar, då alla andra förstördes under befirelsen. 
 
 
Här inne är själva gaskammaren. Det var hit de lurade in alla fångar, och sa att de skulle få en dusch. Det var här själva helvetet var. Det var här inne vart någon jävla idiot tyckte att han hade rätten att besluta vem som ska få leva och vem som ska få dö. Hur kan någon jävel tycka att de har RÄTTEN att få bestämma vem som ska leva eller vem som ska få dö?!
 
 
Vidare här så var vi krematiroet. Här gjorde man då också något otroligt vidrigt. och det var att man brännde kropparna av de fångarna som de hade dödat. 
 
 
Det fanns en hel vägg med gamla fångar från lägret. Där var det en bild, och så stod det även födelsedatum, datumet de har kommit till lägret samt dagens om de har dött. Fångarna var oftast inte längre än 2-3 månader i lägret innan de blev dödade. För de tyckte att efter denna tid är de inte längre starka och kan jobba nå mer, så då gtar vi och dödar dem. IDIOTI. 
 
 
På lägret så kunde man hitta några såna här. Detta är då skyddsrum för vakterna. Eftersom att lägrena kunde faktikst bli attackerade via luften, och då ville man kunna skydda vakterna. För enligt dem här idioterna så har inte alla människor lika rätt att leva, så det var ju bättre att fångarna dog än att vakterna skulle göra det. 
 
Det här är lite av det som jag har sett och hört när jag har varit där borta. Det finns så mycket som jag inte minns, eftersom att jag inte har varit nog stark för att kunna skriva detta inlägg tidigare. 
 
Som jag skrev i det förra inlägget så har jag faktikst släkt som har varit här. Min pappas moster har skrivit en bok om Hanna som hon heter som jag läste när jag var yngre. Jag har fortfarande inte klarat av att läsa om den efter att jag har varit på den är resan. 
 
Det här blev då också ett väldigt lågt inlägg så jag kommer att göra en del 3 också, vart jag kommer visa bilder och berätta om Auschwitz-Birkenau. 
 
Ps. Anledningen till att många bilder är lite knasiga är för att jag har fått fota ifrån ett fönster. Då allt som var inomhus var "skyddat"
 
Det fanns då som jag tidigare berättat massa grejer som man inte fick fota. Efter lite googling så har jag faktikst hittat bilder på det mesta. Men jag har valt att inte ta med dessa i mitt blogginlägg eftersom att jag vill ha mina egna bilder och mina historier (Förutom några kopierade faktatexter)
 
Men däremot vill jag visa er denna film, om du har tid, kolla gärna denna. 
 
 
 
 
Ha det gött
 
O
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0