Arbeit Macht Frei - Arbete ger frihet. part 1.

 
I höstas gjorde jag äntligen det som jag har väntat typ halva mitt liv på att få göra med min farmor. Nämligen att åka till Polen och besöka Auschwiz. 
 
Anledningen till att jag alltid hat viljat göra detta är som några av er vet att min pappas mormor satt inne i Auschwitz under kriget. Hanna, min största förebild i livet. Jag har aldrig fått träffa henne men hon har alltid haft en speciell plats i mitt hjärta. Jag har fått höra så fina historier om henne och jag känner verkligen att jag hade kunnat göra ALLT för att få 20 minuter med henne. 
 
Våran resa i Polen började med att vi försökte lära känna staden, vi valde att åka till Krakow för att enklast ta oss till vårt mål Auschwitz. Krakow är helt underbart och hela staden är verkligen ett museum. 
 
 
De här stolarna kan man hitta i området som under kriget kallades för Ghettot. 
 
" trettiotre belysta större stolar och trettiosju mindre stolar i brons. De ska påminna om de möbler och andra tillhörigheter som judarna tvingades lämna kvar när de deporterades till koncentrationslägren. I ena ändan av torget ligger gettots enda tillåtna apotek Pod Orłem, som nu inhyser ett litet museum."
 
Bara några hundra meter från dessa stolar så hittar man det som en gång var Schindlers Fabrik, men som idag är ett Museum som vi även besökte. Det jag gillade med själva museumet var just att det inte handlade mycket allt om konsentrationslägrena utan det handlade om staden Krakow och vad som hände där under kriget. 
 
 
 
Några bilder från Museet. Det var väldigt mycket att man fick se gamla krakow, gamla tåg, frisörsalonger, och bilder var helt magiskt att se.
 
 
Det här är en replika av ett gömställe som de har hittat efter kriget. Att vara inne i det här "Rummet" som bokstavligen var mindre än av min toalett är hemma berörde mig riktigt mycket. Dels fick jag en klaustrofobisk-känsla och en känsla av obehag av att bara försöka tänka mig om vad folk i denna stad har varit med om. 
 
Detta var då i Schindlers Museum. Som ni vet så räddade Schindler en massa judar fån Konsentrationslägrena och en säker död. Denna man var alltså en riktigt jävla hjälte. Han räddade så otroligt många liv. 
 
 
 
Inne i muset så fanns det en cylinder kan man väl kalla den, som man kunde gå in i, och inne i samt runt om denna cylinder så stor namnen på alla som Scindler har räddat. 
 
 
 
 
Efter att vi hade varit inne i Schindlers fabrik så tog vi en guidad tur runt i krakow, gamla stan, judiska kvarteren och Ghettot. Det var nog det mysigaste vi gjorde på hela resan att bara åka runt i en liten el bil och lyssna på vad som hade hänt i denna underbara stad under det hemska kriget. 
 
Tack älskade farmor för att du tog med mig på denna resa. Och tack till Tina och Matti som ville följa med oss och göra denna "hemska" resa så otroligt bra. 
 
Jag märkte att detta inlägg blev väldigt långt och hade blivit otroligt mycket längre om jag valt att ta med Auchwitz-vistelsen också, så det kommer i ett eget inlägg. 
 
Den som väntar på nå gott....
 
 
Peace out!
 
O
 
 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0